Friday, July 01, 2011

"Review - SEKALI LAGI".

Hye. Assalammualaikum :)


Dengan berakhirnya Jun dan bermulanya Julai. Dengan hari Jumaat yang mulia ini.... Cehhhhh, dah macam sasterawati negara dah aku rasa. HAHA.
Okaylah, memandangkan semalam aku p nengok wayang citer 'Sekali Lagi', aku nak ler kongsi kan sikit cerita tuh macam mana. Hahahahhahaha :) 


For me cerita neh okaylah. NOT BAD. Yela kalau korang nak tahu, dalam filem neh kan, Shaheizy Sam jadi budak terencat akal. Heee. 'Aku rasa dia comel giler dalam cerita neh'. HAKHAKHAK. Tapi, apa yang tak bestnya. Ending dia lah. Yela, time dekat poster bagai hero and heroin Lisa Surihani and Sam kan. Tapi ending, Lisa kahwin dengan orang lain.......... Orang Lain??? Haaa, kalau nak tahu siapa, pergi lah tengok ye. Haha.!!




Sinopsis


Sekali Lagi” menceritakan tentang Arman (Shaheizy Sam) percaya bahawa dirinya merupakan seorang pengidap autisme. Namun realiti sebenarnya bakal berubah dalam sekelip mata, ketika dirinya semakin menghampiri hari perkahwinannya. Untuk sebab yang tidak diketahuinya, Arman mendapat mimpi yang menyuruhnya agar tidak meneruskan perkahwinan dengan Farina (Shasha Zurazie).Pada satu hari, Arman hampir menjadi mangsa ragut samseng. Mujurlah, Amy (Mia Sara Nasuha), telah menyelamatkan Arman.

Disebabkan kejadian itu Arman dan Amy berkawan rapat. Arman banyak berkongsi masalah dan pengalaman dengan Amy. Berdasarkan pengalaman hidupnya sendiri, Amy memberikan banyak idea dan nasihat kepada Arman. Secara beransur-ansur, Farina dan ibu Arman mula merasai perubahan Arman.

Dalam masa yang sama, ibu Amy sendiri, iaitu Shiela (Lisa Surihani), turut merasai perubahan yang berlaku pada Amy. Amy nampak lebih ceria berbanding dahulu. Shiela merasakan dirinya terhutang budi pada Haris (Bront Palarae), si duda baik hati, yang sanggup menjaga Amy ketika Shiela pergi bekerja sebagai kerani pada waktu siangnya. Sebagai balasannya, Shiela akan membantu Haris membasuh pinggan mangkuk di warungnya selepas waktu kerjanya itu. Selama ini, Haris sememangnya jatuh hati pada Shiela, tetapi Shiela cuba berdalih kerana dia sendiri sedang terkurung dalam sejarah hitam yang tidak diketahui sesiapa, termasuk Haris. Amy amat menyukai Haris dan mahu Shiela bersetuju sahaja dengan perkahwinan itu. Demi anaknya itu, Shiela akhirnya bersetuju menerima lamaran Haris.

Segalanya sepatutnya menggembirakan, namun, dalam sekelip mata, hidup Shiela juga bagaikan berubah, apabila dia bertemu Amy bersama Arman.


****************************************

p/s : Sokonglah filem melayu. Martabatkan lah filem melayu. Bahasa Jiwa Bangsa :)


Lots of Love
Fia Aznam Roses

No comments: