Powered By Blogger

Monday, February 09, 2015

"1st Solid Food Muhammad Firash Arryan - Avocado & Carrot/Sweet Potato Puree"


Hi Assalammualaikum, 


Sebenarnya Muhammad Firash Arryan dah masuk 8 bulan pon.. Tapi aku baru nak update.. Maaf'in gue dong.. Hihi.. Setiap kali nak update blog ada je yang menggangu.. Eceh.. Tipu je.. Padahal malassss gitewwww.. Huhu :) 

Time ni temam mama cari makanan untuk di masak.. 
Untuk sape lagi, untuk saya lah.. Hehe.. :) 

Actually aku bagi anak aku makan solid food awal 4 hari.. Hewhewhew.. Sebab patutnya dia kena makan solid food hari Khamis, yela waktu tuh time bekerja kan.. Aku nak tengok sendiri anak aku makan solid food fo the pestime.. Haha.. Tuh yang aku bagi awal sikit.. Eksaited hokehh.. Nak tengok anak sendiri makan.. Lagi-lagi yang kita masak..

Untuk first solid food, aku bagi dia Avocado Puree.. Sebabnya aku baca banyak review mengatakan makanan yang seeloknya untuk baby untuk first time dia nak makan adalah buah Avocado.. 3 days rules okay.. Hihi.. 

Nampak tak muka tak sabarnya tuh? Hihi.. 
Sedap Avocado Puree yela harga pon sodappp.. Sebiji je bape hinggit plakkan.. 
Huhu :)

Menurut pakar, buah-buahan seperti avokado, pisang dan ubi keledek merupakan antara pilihan yang terbaik sebagai makanan pertama bayi di antara 4 hingga 6 bulan. Menurut Annabel Karmel, penulis buku terlaris di UK tentang pemakanan kanak-kanak, avokado merupakan makanan yang paling sesuai sebagai makanan pertama semasa proses penceraian susu. Avokado kaya dengan lemak mono-tidak tepu, sejenis lemak yang ‘baik’ dapat menurunkan risiko sakit jantung. Buah ini mempunyai kadar kalori yang tinggi berbanding buah lain, menepati keperluan bayi yang sedang membesar. Ia juga kaya dengan vitamin E yang boleh bertindak sebagai antioksidan mencegah kanser serta meningkatkan daya sistem imun badan. Tambahan pula, avokado sangat mudah untuk dicerna oleh bayi.

Okay lepas Avocado puree, aku try bagi dia Carrot Puree and Sweet Potato Puree, haa puree ni yang paling dia suka.. Haha.. Sebab manis-manis kan.. Hmmm.. 

Potong kecil-kecil carrot and sweet potato 
Lepas tuh steamkan.. 

Okay dah siap steam.. Tengok dia kekuningan dan dah lembut, sejukkan kejap.. 
Takkan nak blender terus? Kang terbako plak blender tuh.. Dala pakai blender murah je.. Haha.. 

Lepas dah sejukkan.. Baru boleh blend.. Letak air sikit je.. Huhu
*p/s: Aku guna blender biasa je.. Shake n Take je.. Murah.. Beli kat Lazada..* 
Tak perlulah guna blender memahal.. Tak guna sangat pon.. :P

Okay dah siap blender.. Heee.. 
Dapdap..

Okay lepas tuh bolehlah simpankan dekat Freezer tray.. 
*Untuk freezer tray ni aku beli dekat Daiso je* Tak dan nak cari tray yang color-color.. 

Okay dah siap.. 

Memandangkan sekarang Firash Arryan dah masuk 8 bulan, aku dah bagi dia Bubur nasi.. Hehe.. Itu nantilah aku update.. Hehe... Busy pulakkk.. Dussshhh.. 

Okay nah belanja satu gambar latest mama and Muhammad Firash Arryan.. 

Firash semakin bulat.. Alhamdullilah.. 
Mamanya pon semakin bulat.. Sobs :( 


Till then, 
Fia Aznam Roses

No comments: